Te czysto duchowe byty są posłańcami Boga – greckie słowo „angelos” tzn. „zwiastun” – uosabiają Jego obecność i uczestniczą w Jego świętości. O istnieniu aniołów oraz ich posłannictwie wiemy zarówno z kart Starego, jak i Nowego Testamentu. Podtrzymują one więź pomiędzy światem ziemskim a niebieskim - o czym zapewnia Księga Rodzaju (19,15) - i sprawują odwieczną liturgię, która pozostaje w łączności z liturgią Kościoła celebrowaną na ziemi, co opisuje Księga Apokalipsy (4, 8 – 11). Ze Starego Testamentu czerpiemy wiedzę o tym, że anioły wychwalają Stwórcę i Jego rządy oraz, że opiekują się narodem wybranym. Objawiają prorokom wolę Bożą, troszcząc się nie tylko o poszczególnych ludzi, ale i o całe narody. Uczestniczą też w mesjańskim posłannictwie Pana Jezusa, począwszy od Jego Wcielenia, poprzez Zwiastowanie, aż po Ogrójec, Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie. Powtórne przyjście Zbawiciela również nastąpi w towarzystwie aniołów (Mk 8, 38).
Ich liczba jest ogromna, a tworzą rzeczywistość zhierarchizowaną w chóry anielskie. Usystematyzował je w V wieku - oczywiście w oparciu o Pismo św. - Pseudo-Dionizy Aeropagita, a później skorygował papież Grzegorz Wielki. Chórów anielskich jest więc dziewięć. Są to: Serafini, Cherubini, Trony, Panowania, Władze, Moce Księstwa, Archaniołowie i Aniołowie. Poszczególne chóry bywają grupowane w triady. Pierwszą grupę tworzą: aniołowie oblicza Bożego czyli Serafini, Cherubini i Trony; drugą: Panowania (Państwa), Władze (Potęgi) i Moce (Zastępy); trzecią – najbliższą ludziom - Księstwa (Zwierzchności), Archaniołowie i Aniołowie. Każdy człowiek ma też swojego, osobistego Anioła Stróża, o czym wiemy już od najmłodszych lat, bo modlitwa do niego jest, najczęściej, jedną z pierwszych, której rodzice uczą swoje dzieci.
Wodzem zastępów anielskich jest św. Michał Archanioł, którego trzykrotnie wspomina prorok Daniel (10, 13.21; 21, 1), a także list św. Judy (9) i Apokalipsa św. Jana (12, 7). Dzięki Księdze Tobiasza (12, 15) znamy św. Rafała Archanioła: „Ja jestem Rafał, jeden z siedmiu, którzy stoją w pogotowiu i wchodzą przed majestat Pański”. Natomiast o św. Archaniele Gabrielu mówi zarówno Księga Daniela (8, 16 i 9, 21), jak i Ewangelia św. Łukasza (1, 19, 26). W sumie Archaniołów jest siedmiu, choć my znamy imiona tylko trzech. Noszą oni imiona teoforyczne, czyli takie, które odnoszą się wprost do Boga: Michał (Michael) znaczy „Któż jak Bóg!”, Gabriel – „Bóg jest moją mocą” i Rafał (Raphael) – „Bóg uzdrawia”. Michał jest patronem Kościoła, opiekunem umierających i towarzyszy zmarłym na sądzie Bożym, ale i cudzoziemców, policjantów i żołnierzy. Gabriel odbiera cześć jako orędownik pracowników telekomunikacji, poczty, radia i telewizji, natomiast Rafał jest opiekunem chorych i podróżujących.
Pismo św. wspomina też o aniołach, które zbuntowały się przeciw swemu Stwórcy i zostały strącone do piekła. Te złe duchy krążą od wieków po świecie, usiłując nakłonić każdego z nas do nieposłuszeństwa wobec Boga, abyśmy utracili dar zbawienia.
Autor: Michał Gryczyński