Autor: Witold Talarczyk
Choć sezon rajdowych mistrzostw świata wciąż jeszcze trwa, znamy już najlepszego kierowcę tego sezonu. Został nim francuski kierowca Sebastien Ogier. Warto przyjrzeć się samochodowi, który zapewnił mu ten triumf.
Francuski kierowca Sebastien Ogier jadący samochodem Volkswagen Polo-R triumfował w samochodowym Rajdzie Australii rozegranym w okolicach Coffs Harbour. Dzięki temu wyczynowi zapewnił sobie trzeci z rzędu tytuł mistrza świata samochodowych rajdów WRC już na trzy wyścigi przed końcem sezonu. Jego pilotem był Julien Ingrassia. Była to jego siódma wygrana z 10 dotychczasowych rund mistrzostw świata w tym sezonie. Zwycięstwo w Australii było jego 31. w karierze. Kierowca przerwał passę zwycięstw swojego rodaka Sebastiena Loeba.
Cywil, ale tylko z zewnątrz
Pojazd, którym się poruszał to maszyna rajdowa zbudowana na bazie fabrycznego auta Volkswagena Polo. Konstrukcja jedynie na zewnątrz przypomina ,,cywilnego” protoplastę. W środku samochód jest totalnie przekonstruowany tak, aby masa była jak najmniejsza, a wytrzymałość karoserii jak największa. Specjalny zespół konstruktorów rajdowych pracował latami, aby skonstruować ten właśnie model. Premiera Polo WRC miała miejsce podczas rajdu Monte Carlo w 2013 r.
Turbomoc
Podczas ekstremalnej jazdy z prędkością dochodzącą do 200 km na godzinę samochód musi trzymać się drogi. W tym celu zastosowano specjalne sztywne zawieszenie z napędem na cztery koła. Jego sztywność można regulować w zależności od trasy. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godzinę w ciągu niecałych czterech sekund zapewnia silnik o pojemności ledwie 1600 cm, ale za to o mocy 316 KM. Tak dużą moc osiągnięto dzięki zastosowaniu turbodoładowania, intercoolera i bezpośredniego wtrysku paliwa.
Klatka bezpieczeństwa
Biegi zmieniane są w ciągu ułamków sekund poprzez przekładnię sekwencyjną, sterowaną łopatkami przy kierownicy. W przypadku dachowania lub innej kolizji ochronę kierowcy i pilotowi zapewnia tzw. klatka bezpieczeństwa. To rury wykonane ze specjalnego, super wytrzymałego tworzywa, zamontowanego wewnątrz auta. Wielu rajdowcom uratowały życie. Auta często wypadają z trasy przy prędkościach powyżej 100 km na godzinę.
Witold Talarczyk
talarczyk@ministranci.pl
kierownik w jednym z działów światowego koncernu motoryzacyjnego
Ramka:
Czy wiesz, że…
– Sekwencyjna skrzynia biegów ze zmianą przy kierownicy została oficjalnie dopuszczona do rajdów w 2015 r. Ma ona ułatwiać kierowcom zmianę biegów, przyspieszając tę czynność o ułamki sekund.
– Sebastien Loeb w latach 2004–2012 aż 9-krotnie zdobył mistrzostwo świata rajdów WRC. Kierował wtedy Citroenem Xsarą C4, a na końcu DS3.
– Sebastien Ogier startuje w rajdach WRC od 2008 r. Zdobył trzykrotnie mistrzostwo świata, jadąc Polo WRC latach 2013–2015.