Bez komży

KnC 7/2015

Moto

Moto

Poślizg kontrolowany

Autor: Witold Talarczyk
Efektowny i długotrwały poślizg kontrolowany, któremu towarzyszy chmura dymu palonych opon. Drift zachwyca tłumy nie tylko w swojej japońskiej kolebce, ale i na całym świecie, także w Polsce.
Pierwsze było Nagano
Pierwsze zawody samochodów jeżdżących techniką driftową odbyły się na górskich trasach w okolicach japońskiej miejscowości Nagano. Kierowcy prowadzący swoje tylnonapędowe auta próbowali jak najefektowniej przejechać trasę, wprowadzając swoje auta w tzw. kontrolowany poślizg. Dookoła unosił się dym ze spalonych opon, a zgromadzeni widzowie szaleli z zachwytu. Wtedy wygrywał kierowca, który najszybciej przejechał górskie serpentyny. Z czasem zmagania jeżdżących na krawędzi aut zaczęły cieszyć się coraz większą popularnością, gromadząc liczną publiczność. Przybywało też zawodników startujących na specjalnie przygotowanych pojazdach, oryginalnie stylizowanych. Aby zapewnić możliwość oglądania zmagań drifterów tysiącom chętnych, zawody zaczęto organizować w miastach na dużych placach i zamkniętych odcinkach dróg. Już przestał liczyć się czas przejazdu.
 
Najdłużej i najefektowniej
Podstawowym kryterium jest długość jazdy pojazdu w poślizgu. Wygrywa zawodnik, który najdłużej i najefektowniej utrzymuje swój samochód w poślizgu, wykorzystując do tego różne techniki. Z czasem wymyślano kolejne techniki jazdy pojazdem w poślizgu, każdej z nich nadając oryginalną nazwę. Obecnie można by naliczyć kilkanaście podstawowych technik prowadzenia auta. Jedną z nich jest Power Over − polegająca na mocnym naciśnięciu pedału gazu w momencie wchodzenia w zakręt. Wskutek buksowania kół samochód traci przyczepność i przechodzi w poślizg kontrolowany. Dodatkowym efektem jest duża ilość dymu powstającego z tarcia opon o nawierzchnie. Można ją wykonać tylko jeśli auto dysponuje wysoką mocą silnika. Kolejną widowiskowa metodą jazdy w zakręcie jest Feint Drift. Przed wejściem w zakręt wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg.
 
Dominacja japońskich marek
Najpopularniejszymi samochodami są auta japońskie typu coupe z tylnym napędem. Nissany, toyoty, mazdy i subaru. Na europejskich imprezach można spotkać często pojazdy marki BMW. Obecnie najczęściej zmagania drifterów odbywają się na torach wyścigowych. W naszym kraju zawody driftowe przyciągają coraz większą grupę entuzjastów, którzy wydają majątek na modyfikację swoich aut, aby jak najlepiej prezentowały się podczas imprez sportowych, których odbywa się kilkadziesiąt rocznie.
 
Witold Talarczyk
talarczyk@ministranci.pl
pracownik światowego koncernu motoryzacyjnego
 
Czy wiesz, że…
We wrześniu 2013 roku na lotnisku wojskowym w Białej Podlaskiej, Kuba Przygoński jadąc specjalnie przygotowaną Toyota GT86 pobił rekord Guinnesa prędkości jazdy w drifcie. Uzyskał średnią prędkość 217,97 km/h jadą w poślizgu bokiem. Jego samochód miał moc 1068 KM. Poślizg wykonał pod kątem 49 stopni.
 
W Polsce najbardziej utytułowanym zawodnikiem jest Bartosz Stolarski, który zdobył mistrzostwo w latach 2007,2013,2014. 

fot. fotolia 

Komentarze

Zostaw wiadomość
Wpisz kod bezpieczeństwa
 Security code

Komentarze - facebook

Facebook - ministranci.pl

Inne bez komży

KnC 1/2022, Michał Bondyra
KnC 1/2022, Michał Bondyra
KnC 1/2022, Michał Bondyra
KnC 12/2021, Michał Bondyra

Z komżą

KnC 1/2022, ks. Kamil Falkowski
KnC 1/2022, ks. Jakub Dębiec
KnC 1/2022, ks. Patryk Nachaczewski
Zajrzyj do księgarni
Znaki życia. 40 zwyczajów katolickich i ich korzenie biblijne
Scott Hahn
KSIĄŻKA
35,00 zł 29,90 zł
Mały leksykon liturgii
Piotr Krzyżewski i ks. Jacek Zjawin
KSIĄŻKA
25,00 zł 10,00 zł
Gdzie spotykamy Jezusa? Pytania o kościół, sakramenty i wiarę
Albert Biesinger, Helga Kohler-Spiegel
KSIĄŻKA
29,90 zł 25,50 zł

Ciekawe wydarzenia

 
Newsletter
Zapisz się i otrzymuj zawsze bieżące informacje.
Social media