Moto
Moto
Ponaddźwiękowe rekordy
Autor: Witold Talarczyk
Do Thrust Super Sonic Car należy rekord prędkości pojazdu mechanicznego ustanowiony 18 lat temu. Zawrotne blisko 1230 km/h Brytyjczyka Andiego Greena chcą pobić jego krajanie, ale i Australijczycy.
Zlokalizowane jest w stanie Utah. Istniało od około 32 tysięcy do około 16,8 tysięcy lat temu, kiedy to większość wody wydostała się poprzez przełęcz. Obecnie w porach suchych 20 tysięcy hektarów soli tworzy strukturę twardą jak beton, na której utworzono wyjątkowy w swoim rodzaju tor. Jezioro Bonneville, bo to o nim mowa zlokalizowane w Stanach Zjednoczonych to jedno z najpopularniejszych miejsc, w których bije się rekordy prędkości pojazdami mechanicznymi, choć obecny rekord prędkości został pobity gdzie indziej – na dnie wyschniętego słonego jeziora na pustyni
Black Rock w
amerykańskim stanie
Nevada.
200 tys. KM Australijczyków
Rekord prędkości z Nevady ma już 18 lat. W październiku 1997 r. pojazd Thrust Super Sonic Car, kierowany przez brytyjskiego pilota Andiego Greena, osiągnął 1227,985 km na godzinę, przekraczając prędkość dźwięku. Ten nadzwyczajny rezultat chcą pobić Australijczycy. W tym celu powstała maszyna Aussie Invader 5R. Ma rozpędzić się do prędkości ponad 1600 kilometrów na godzinę w zaledwie 20 sekund! Według jej konstruktorów, w tym czasie silniki będą potrzebowały aż trzech ton rakietowego, wysokooktanowego paliwa. W związku z tym pojazd musi być bardzo wytrzymały, by udźwignąć masę ponad dziewięciu ton, po zatankowaniu pod korek. Do jego konstrukcji wykorzystano superlekkie materiały powstałe z technologii kosmicznych. Napędzać go będzie silnik rakietowy o mocy prawie 200 000 KM. Prawdopodobnym miejscem dokonania tej niewiarygodnej próby będzie Jezioro Słone (Bonneville) lub podobny obiekt umiejscowiony w Australii.
Konkurencyjny projekt 200
Równolegle do tego projektu, powstaje inny superpojazd w konkurencyjnej brytyjskiej firmie, liczącej na uzyskanie jeszcze lepszego rezultatu. Prace trwają już wiele lat i kosztowały dziesiątki milionów funtów. W budowę zaangażowanych jest 200 firm, w tym tak znane jak Rolls-Royce. Silnik rakietowy wspomagany będzie silnikiem odrzutowym z samolotu Eurofighter. Dodatkowym silnikiem na pokładzie będzie 750-konny Cosworth napędzający w przeszłości auta Formuły 1. Jego zadaniem będzie jedynie napędzanie pompy paliwa silnika rakietowego. Przyszłość pokaże, który z zespołów zapisze się w Księdze rekordów Guinnessa, tym samym przechodząc do historii.
Witold Talarczyk
talarczyk@ministranci.pl
pracownik światowego koncernu motoryzacyjnego
Ramka:
Czy wiesz, że…
– Dzięki ogromnej powierzchni prosta, na której odbywają się próby, ma długość kilkudziesięciu kilometrów, co wielokrotnie przewyższa długość pasów startowych na największych na świecie lotniskach.
– Jezioro Słone to jedno z niewielu miejsc na lądzie, gdzie można zobaczyć krzywiznę
horyzontu.