Bez komży

KnC 11/2015

Moto

Moto

Ponaddźwiękowe rekordy

Autor: Witold Talarczyk
Do Thrust Super Sonic Car należy rekord prędkości pojazdu mechanicznego ustanowiony 18 lat temu. Zawrotne blisko 1230 km/h Brytyjczyka Andiego Greena chcą pobić jego krajanie, ale i Australijczycy.
Zlokalizowane jest w stanie Utah. Istniało od około 32 tysięcy do około 16,8 tysięcy lat temu, kiedy to większość wody wydostała się poprzez przełęcz. Obecnie w porach suchych 20 tysięcy hektarów soli tworzy strukturę twardą jak beton, na której utworzono wyjątkowy w swoim rodzaju tor. Jezioro Bonneville, bo to o nim mowa zlokalizowane w Stanach Zjednoczonych to jedno z najpopularniejszych miejsc, w których bije się rekordy prędkości pojazdami mechanicznymi, choć obecny rekord prędkości został pobity gdzie indziej – na dnie wyschniętego słonego jeziora na pustyni Black Rock w amerykańskim stanie Nevada.
 
200 tys. KM Australijczyków
Rekord prędkości z Nevady ma już 18 lat. W październiku 1997 r. pojazd Thrust Super Sonic Car, kierowany przez brytyjskiego pilota Andiego Greena, osiągnął 1227,985 km na godzinę, przekraczając prędkość dźwięku. Ten nadzwyczajny rezultat chcą pobić Australijczycy. W tym celu powstała maszyna Aussie Invader 5R. Ma rozpędzić się do prędkości ponad 1600 kilometrów na godzinę w zaledwie 20 sekund! Według jej konstruktorów, w tym czasie silniki będą potrzebowały aż trzech ton rakietowego, wysokooktanowego paliwa. W związku z tym pojazd musi być bardzo wytrzymały, by udźwignąć masę ponad dziewięciu ton, po zatankowaniu pod korek. Do jego konstrukcji wykorzystano superlekkie materiały powstałe z technologii kosmicznych. Napędzać go będzie silnik rakietowy o mocy prawie 200 000 KM. Prawdopodobnym miejscem dokonania tej niewiarygodnej próby będzie Jezioro Słone (Bonneville) lub podobny obiekt umiejscowiony w Australii.
 
Konkurencyjny projekt 200
Równolegle do tego projektu, powstaje inny superpojazd w konkurencyjnej brytyjskiej firmie, liczącej na uzyskanie jeszcze lepszego rezultatu. Prace trwają już wiele lat i kosztowały dziesiątki milionów funtów. W budowę zaangażowanych jest 200 firm, w tym tak znane jak Rolls-Royce. Silnik rakietowy wspomagany będzie silnikiem odrzutowym z samolotu Eurofighter. Dodatkowym silnikiem na pokładzie będzie 750-konny Cosworth napędzający w przeszłości auta Formuły 1. Jego zadaniem będzie jedynie napędzanie pompy paliwa silnika rakietowego. Przyszłość pokaże, który z zespołów zapisze się w Księdze rekordów Guinnessa, tym samym przechodząc do historii.
 
Witold Talarczyk
talarczyk@ministranci.pl
pracownik światowego koncernu motoryzacyjnego
 
Ramka:
Czy wiesz, że…
– Dzięki ogromnej powierzchni prosta, na której odbywają się próby, ma długość kilkudziesięciu kilometrów, co wielokrotnie przewyższa długość pasów startowych na największych na świecie lotniskach.
– Jezioro Słone to jedno z niewielu miejsc na lądzie, gdzie można zobaczyć krzywiznę horyzontu.
 

Komentarze

Zostaw wiadomość
Wpisz kod bezpieczeństwa
 Security code

Komentarze - facebook

Facebook - ministranci.pl

Inne bez komży

KnC 2/2025, Michał Bondyra
KnC 2/2025, Michał Bondyra
KnC 2/2025, Michał Bondyra
KnC 1/2025, Michał Bondyra

Z komżą

KnC 2/2025, ks. Patryk Nachaczewski
KnC 2/2025, ks. Jakub Dębiec
KnC 2/2025, ks. Kamil Falkowski
KnC 1/2025, ks. Patryk Nachaczewski
Zajrzyj do księgarni
Święty Jan Bosco
Eliza Piotrowska
KSIĄŻKA
20,00 zł 17,00 zł
Jak ewangelizować ochrzczonych Best
seller
Jose H. Prado Flores
KSIĄŻKA
22,00 zł 18,70 zł
Pierwsze pytania o Biblię
Michel Quesnel
KSIĄŻKA
25,00 zł 21,90 zł

Ciekawe wydarzenia

 
Newsletter
Zapisz się i otrzymuj zawsze bieżące informacje.
Social media