Autor: ks. Paweł Podeszwa
Jest symbolem radości, świętowania, obfitości Bożego błogosławieństwa. Wino, obok ziarna i oliwy stanowiło jeden z głównych składników pożywienia i dlatego słało się także symbolem życia.
Wino było przede wszystkim znakiem Bożego błogosławieństwa, które towarzyszyło Izraelowi, kiedy wiernie zachowywał Boże prawa, trwając posłusznie w zawartym z Bogiem przymierzu.
Symbol radości i obfitości
Wśród wielu konsekwencji łamania przymierza Bóg wylicza brak wina: „posadzisz winnicę i będziesz ją uprawiał, ale wina z nich pił nie będziesz ani winogron nie zbierzesz, gdyż zniszczy je robactwo” (Pwt 28,39). Do tej myśli nawiązywali też często prorocy, którzy karę za grzechy i niewierności ludu opisywali jako zniszczenie winnic i brak wina (Jl 1,10). Jednocześnie Ozeasz zapowiada, że gdy naród nawróci się do Boga to wtedy On odpowie na wezwanie ziemi, która napełni się „zbożem, moszczem i oliwą” (Oz 2,24) [moszcz to świeżo wyciśnięty sok z winogron, który służy do wyrobu wina]. Z tego też powodu, że wino stało się symbolem radości i obfitości Bożego błogosławieństwa było używane w prorockich zapowiedziach zbawienia. Prorok Izajasz porównuje je do uczty przygotowanej przez Boga dla wszystkich narodów, podczas której będę spożywane wyborne mięsa i doskonałe wina (Iz 25,6).
Ostrzeżenie przed nadużywaniem
Choć spożywanie wina było wyrazem obfitości i radości (Koh 9,7), a także dziękczynienia Bogu za Jego dary (np. podczas wieczerzy paschalnej), to jednak Biblia przestrzega przed jego nadużywaniem, gdyż może to prowadzić do utraty panowania nad sobą. W Księdze Przysłów spotykamy takie ostrzeżenie: „Szydercą jest wino, błaznem – sycera, nikt, kto je lubi, nie zmądrzeje” (Prz 20,1) [sycera to mocny napój odurzający, sporządzony z zboża, soku owocowego lub miodu], a dalej „Nie wpatruj się w wino, jak się czerwieni i jak się mieni w kielichu! Gładko się przelewa, ale potem kąsa jak wąż, zatruwa jadem jak żmija” (Prz 23,31-32); Podobnie u proroka czytamy: „wino i moszcz odbierają rozum” (Oz 4,11), a w Nowym Testamencie: „nie upijajcie się winem” (Ef 5,18). W niektórych wypowiedziach wino nabiera także znaczenie negatywnego i staje się symbolem Bożego gniewu (Jr 25,15; Iz 51,17; Ap 14,10).
Znak Nowego Przymierza
Wino było też związane z działalnością Jezusa Chrystusa. Najpierw podczas wesela w Kanie Galilejskiej zamienił On wodę w bardzo dobre wino (J 2, 9-10). Był to pierwszy Jego cud, który objawił chwałę Jezusa i uwierzyli w Niego Jego uczniowie (J 2,11). Ta obfitość wybornego wina stała się znakiem, że przyszedł Chrystus (Mesjasz) i rozpoczął się czas wypełniania obietnic zbawczych. Pod koniec swoje działalności ziemskiej, podczas ostatniej wieczerzy, Jezus przemienił wino w swoją Krew Przymierza, wylaną za wszystkich na odpuszczenie grzechów (Mt 36,28). W ten sposób Wino – Krew Chrystusa jest znakiem Nowego Przymierza, które Bóg zawarł z ludzkością przez śmierć Jezusa na krzyżu. Każda Eucharystia, podczas której łamiemy Chleb – Ciało Jezusa i spożywamy Wino – Krew Chrystusa, jest wspomnieniem uobecniającym (czyniącym obecnym) to wydarzenie zbawcze dla każdego z nas, abyśmy mogli z wdzięcznością i radością korzystać z wielkich darów zbawienia.
ks. Paweł Podeszwa
podeszwa@ministranci.pl
Ramka:
Ks. dr hab. Paweł Podeszwa jest adiunktem w Zakładzie Teologii Biblijnej na Wydziale Teologicznym UAM w Poznaniu. Wykłada Pismo Święte w PWSD w Gnieźnie. Jest też moderatorem Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w archidiecezji gnieźnieńskiej.
Zadanie ks. Pawła
Przeczytaj J 2,1-12 i zastanów się nad symboliką wina.