Autor: Witold Talarczyk
Wykorzystywane są do dostarczania zaopatrzenia schroniskom, ale również w turystyce i sportach ekstremalnych. Zapotrzebowanie na śnieżne skutery nie słabnie też wiosną, bo przecież i teraz są miejsca, gdzie wciąż zalega śnieg.
Na początku XX w., na zlecenie francuskiego polarnika, stworzone zostały pierwsze sanie motorowe. Napęd stanowił silnik spalinowy, który przenosił moc na oparty o powierzchnię śniegu bęben. Z biegiem czasu wprowadzano nowe rozwiązania. Rosjanie wymyślili sanie motorowe wyposażone w śmigło. W 1927 r. opatentowano amerykańską konstrukcje skutera śnieżnego, który nie różnił się wiele od dzisiejszych pojazdów. Wraz z rozwojem cywilizacji powstawały kolejne odmiany skuterów, które służyły do różnych zadań. Istnieje wiele typów skuterów śnieżnych, w zależności od przeznaczenia.
Dla odciętych od świata osad
Do pracy w ciężkich górskich warunkach używane są ,,woły robocze” o wysokich mocach, wyposażone w potężne silniki. Wykorzystuje się je do dostarczania zaopatrzenia schroniskom położonym w wysokich partiach górskich.
Coraz popularniejsze stają się skutery touringowe, służące do uprawiania turystyki. Mogą na nich podróżować dwie dorosłe osoby plus dziecko. Ukierunkowane są na zapewnienie prowadzącym maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa, kosztem słabszych parametrów mocy. Z tyłu mają dodatkowe miejsca na bagaż, termosy z ciepłą herbatą, gazowe palniki służące do rozgrzewki na postoju. Są bardzo popularne wśród mieszkańców zamożnych krajów, dających możliwości zimowych eskapad, takich jak Kanada, Szwecja, Finlandia. W czasie śnieżnych zim stanowią nieraz jedyny środek transportu do odciętych od świata osad.
Dla szybkości i adrenaliny
Z myślą o tych, którzy pragną większych wrażeń, wymyślono lżejsze, bardziej zrywne skutery freestajlowe, dające możliwość wykonywania najróżniejszych ewolucji, takich jak skoki. Przykładem ekstremalnych wyczynów na tego typu pojazdach są skoki na odległość. Rekordowy skok wykonał Levi La Valle, a działo się to w noc sylwestrową 2011 r. w Zatoce San Diego. Aż trudno uwierzyć, że udało mu się polecieć na odległość 125 m, szybując ponad wodą.
Dla odważnych, lubiących adrenalinę, organizowane są zimowe wyścigi skuterów, w których startują setki zawodników. W drodze eliminacji wybierani są najlepsi, którzy rywalizują na górskich trasach liczących kilkaset kilometrów, niczym odcinki specjalne na rajdach. Skutery startują co minutę i mają do pokonania dwa okrążenia. Wyniki eliminacji mają znaczenie przy wyznaczaniu pozycji startowych we właściwym wyścigu – im lepszy czas, tym wyższa pozycja startowa. Do tego celu, służą specjalne skutery wyczynowe, wyposażone w silniki o dużych mocach, które rozwijają zawrotne prędkości, powyżej 180 km/h! Przykładem jednego z najszybszych skuterów na świecie jest Arctic Cat Z1 Turbo EXT. Napędza go potężny, czterocylindrowy silnik o pojemności 1100 cm3. Moc 180 KM pozwala mu osiągnąć maksymalną prędkość 240 km/h! Jazda tym śnieżnym potworem wymaga wielkiego doświadczenia i rozwagi.
Witold Talarczyk
Pracownik światowego koncernu motoryzacyjnego
Fot: atvrom.ro